تبلیغات
journals-of-management

*
*
*
*
*
*
*

journals-of-management

تعریف کارآفرینی از کار آفرینی تعاریف مختلفی شده است. جفری تیمونز کار آفرین را ایجاد کننده ی یک چیز ارزشمند از هیچ می داند. مفهوم کار آفرینی اولین بار در فرانسه برای افرادی به کار می رفت که در جنگ سده شانزدهم میلادی در ماموریت های نظامی خود را به خطر می انداختند و به استقبال مرگ می رفتتند و بعدها این واژه به کسانی اطلاق می شد که مخاطره یک فعالیت اقتصادی را می پذیرفتند و دست به یک نوآوری می زدند.


کار آفرینی فرآیندی است که فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید و بسیج منابع ،مبادرت به ایجاد کسب و کار و شرکتهای نوآور و رشد یابنده نموده که توام با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول یا خدمت جدیدی به جامعه می گردد. کارآفرین پلی بین صنعت و دانشگاه یا بعبارتی پر کننده بین علم و بازار می باشد. بنابراین کارآفرین کسی است که با معرفی محصولات و خدمات جدید ، ایجاد شرکت های جدید و یا بهره برداری از مواد اولیه جدید وضع اقتصادی موجود را به هم می ریزد. کارآفرین کسی است که به راحتی از کنار مسائل و مشکلات نمی گذرد،چون حلال مشکلات هستند.


نقش کارآفرین: کارآفرین دقیقا چه کاری را انجام می دهد؟ به طور کلی کارآفرین در کار خود خلاقیت دارد و نوآوری می کند- از موقعیت های اقتصادی استفاده می کند- تصمیم می گیرد و برای آینده برنامه ریزی میکند و به کارها نظم می بخشد- تولید سرمایه می کند و تولیدات خود را با سود می فروشد.



چرا باید کار آفرینی را آموخت؟در حال حاضر کارآفرینی یک ضرورت می باشد زیرا سالانه حدود 300 هزار نفر از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شوند. و با توجه به نگرش دانشگاه های نظری نسبت به فارغ التحصیلان که آنها را فقط برای کار شناس در دولت تربیت می کنند، تنها 20% فارغ التحصیلان شانس ورود به بدنه دولت را خواهند داشت آن هم با توجه به روابط بسیار پیچیده ای که در امر استخدام به جای ضوابط حاکم است این درصد کمتر از این مقدار می باشد. البته سختی کسب و کار دولتی نه به این خاطر است که این کار بر بخش خصوصی ترجیح دارد ،بلکه به خاطر نوع تربیتی است که جویندگان کار در دانشگاه با آن مواجه بوده اند . بنابر این لازم است دانشجویان بدانند که چگونه باید شخصا یک فعالیت اقتصادی را راه اندازی کنند؟چگونه آن را گسترش دهند ؟ چگونه دست به کار های خلاق زده و تکنیک های خلاقیت را در خود به کار ببرند؟ چگونه کار خود را مدیریت کنند؟ چگونه محصول خود را بفروشند ؟ چگونه با دیگران ارتباط بر قرار کنند؟  

 

برای ترویج روحیه کار آفرینی از طریق ایجاد و حمایت از خلاقیتها توسط اساتید محترم ،چند راهکار می تواند مفید واقع گردد:

طرح سوالات و گاهی ایجاد محیط معما گونه در تدریس.

•آموزش نحوه تفکر علمی و چگونگی آزمون فرضیه ها.

•تشویق دانشجویان به مشارکت و ذهن انگیزی در تدریس.

•محترم شمردن سوالات اصیل .

•اجازه دادن برای برقراری ارتباط جهت گفتگو در مورد تجاربی که کسب کرده اند.

•تشویق به احساس عزت نفس و اعتماد به نفس و ... .

•تشویق  دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به اخذ پایان نامه های مرتبط با مفاهیم  کارآفرینی.



ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 12 بهمن 1389 توسط پیش بهار
درباره وبلاگ


Blog Skin
??????? ????